onsdag 17 oktober 2012

Micke Bull(Wolfbrigade)


Så, vad har ni på G? Nya plattan har ju blivit sjukt bra mottagen.
- Just nu är vi i slutfasen av live-lirandet, två korta vändor kvar detta året. Sen blir det en liten paus till våren, men vi har börjat snacka om nytt matial till nästa platta redan. Ja, den har verkligen fått sjukt bra respons både i punk och metalvärlden, grymt kul!


Jag blev helt knockad faktiskt. Jag vet inte varför, men av någon anledning hade jag inga förväntningar alls den här gången. Jävla koolt med tryck på insidan dessutom. Vems idé var det?
- Haha, bra att vi bröt den trenden då! Det var faktiskt Southern Lord som kom med idéen, i början tyckte jag bara att det va löjligt att lägga pengar på tryck på insidan, men när jag såg resultatet blev jag faktiskt nöjd, haha.

Allt onödigt är koolt. Hur är de annars att ligga på?
- Jäkligt bra, allt flyter på liksom, inget gnäll om man har en ide om hur man vill att omslag och sånt ska se ut. Dom va bara peppade när vi föreslog att vi ville ha ett tryck som kom upp ur pappret, ascoolt! Och sen har dom en bra blandning av band, kul att det inte bara är punk.


Det är ett koolt bolag, utan tvekan.
- Ja...Hatten av för Greg och gubbarna på Southern!

Men ni håller redan på med nytt material alltså? Känns ju som om Damned kom igår ju.
- Nja, vi har inte börjat riffa än men vi har börjat diskutera lite grejer och idéer till nya låtar. Damned kom ju i våras, men vi började att arbeta med den över ett år innan den kom ut. Så för oss känns den inte superny, dags att köra vidare liksom! Känns som att vi har mycket pepp och energi just nu, så bästa är ju att tavara på det.


Man får smida medan järnet är varmt ja. Har gjort säkert 20 intervjuer nu på tre dagar.
- Hehe, så nu flyter frågorna på bra då? haha

Eftersom jag bara intervjuar folk jag känner den här veckan så är det ju liksom inga problem, sen är ju mina intervjuer mer som samtal. Som du kanske märkt, haha. Jaja, Ride The Steel. Det var väl egentligen arbetnamnet som fick stanna kvar för att det passade så bra?
- Ja, det var med inspiration från Manowar, haha. Näven knyten med en jävla massa kedjor.. haha!
Men vi kännde att fan, det låter ju sjukt bra att skrika det så vi byggde en text runt den meningen..


Har inte läst texten faktiskt, vad handlar den om?
- Jadu, är ju inte jag som skrivit den. Men den handlar om att tackla sina inre demoner och hur sjukt vårat samhälle har blivit. Att vi förstör allt som människan sätter sina händer på! Och att vi föds för att bli supermaskiner, så för att palla skiten... Ride the steel!


Haha, det är faktiskt min favorit på plattan, men det visste du ju redan.
- Jepp, smile har hört från många att dom tycker det är den som är fetast. Själv är min favorit From Beyond! men...det har säkert växlat och jag har en ny inom några veckor, haha.

Den är nog tvåa för mig. Var det samma där? From Beeeeyooond ligger ju också sjukt bra i käften att skrika.
- Vi har gjort alla texter på nya plattan lite mer mörka och mer anpassade till rytmiken i orden, mer poesi. Så man kan väl säga att Ride The Steel var startskottet för oss att skriva på ett nytt sätt att tänka texterna lite mer innifrån och inte alltid skriva texter som är självklara att förstå vid första läsningen liksom. Lyssnaren kan få en mer personlig relation till texten.

Det är lite... annorlunda feeling på Damned ja.
- Ja...och det e ju något väldigt medvetet från våran sida. Damned är ju åttonde plattan så det va dags  att försöka få en ny touch på det hela.

Den borde ha hetat Eightball och handlat enbart om tjack.
- Haha! Ja jävlar, hade ju vart perfa... Om det inte vore så att ingen i bandet har råd med tjack., haha. Så vi hade ju vart ganska falska då..haha.


Man får ju prioritera, hade du skurit ner på biran och cykel-behören så hade ni ju lätt kunnat punda loss i en evighet!
- Stämmer, och tänk vad fett bra jag skulle må.... haha.

DET är ju en helt annan sak. All stor konst föds ur lidande vettu. Men skitsamma, ska vi snacka om din nya cykel istället?
- Ja, klart som fan vi ska!
smile
En Scott alltså? hade man som liten ju.
-  Jepp...Scott...Hade dock ingen som barn. Då var det DBS som gällde, haha. Men den är fan asfet. 29-tumshjul, rullar över bäde stenar och människor utan minsta ansträngning.

Den ser jävligt ond ut, det gillar jag.
- Ja, det måste ju en cykel göra! för att man ska bli ett med den, hehe.

Vad är det som är så bra med att cykla då? När fattade du att du var cykelbög? Har det hängt med sen barndomen eller är det på senare år?
- Nä, det kom för typ 6 år sen. Kände att jag bara var tvungen att hitta nått annat att göra än att spendera alla pengar på Carmen! Sen har det liksom bara flytit på och jag har upptäckt nya grejer inom cyklingen som peppar mig. Provade Downhill i somras första gången, och blev helt jävla såld. Den adrenalinkicken som det gav har jag aldrig vart med om förut, så nästa sommar, då jävlar!
Men cycklingen får mig att må bra, vare sig det är i skogen, nerför backen eller bara plant för att ta sig till stan. Man pressar sig själv me fart o teknik, får utlopp för mycket skit, tid att tänka och endorfiner som sprutar. Wohoo! LIVET!


Ah, var det du, Joe, Katja och Bea som var ute?
- Jepp, sjukt kul. Hyrde stuga i Järvsö, några mil från Bollnäs. Och det är även hemvisten för Lill-Babs, asfräckt!

Fan vad fett, så ju sjukt kul ut.
- Ja, det var helt fantastiskt. Och stugan låg i skogen, sjukt fint!

Vem vann då?
- Hehe, jag avslöjar inte resultatet...

Är det dyrt att hyra cyklarna då? Jag är tjockt sugen faktiskt.
-  Kostade 500 typ för en dag tror jag, billigare om man kör flera dagar.

Hur länge var ni där? Jag kan ju tänka mig att det är en sådan grej som ger mersmak direkt liksom.
 - Vi var där fyra nätter, men det räcker gott och väl. avslutade allt med att paddla kajak.

Scenens cykelbög nr 1 dominerar.

Jag hatar fan att paddla.
- Haha, nä, sjukt pepp att paddla ju! Ska antagligen testa fors-kajak nästa sommar, kommer väl att dö, haha.

Öh, jag skulle dö av skräck. Går hellre fram tilll Henry Rollins och ger honom en lavett och väntar på vad som händer.
 - Hehe, antar att han bara komemr att titta på dig och sen ge dig en spoken word-lavett tillbaka smile

Det var faktiskt därför jag inte kom in i Black Flag förrens jag var lite äldre, den första plattan jag köpte med dem var ju Family Man när jag var 12-13, för den har så koolt omslag. Men fan, när man är 12 så vill man ju inte höra en snubbe gagga om sniglar och fingrar på ena sidan, och konstig jävla artmusik på andra liksom...
-  Haha! Mitt första köp också. Hade hört singeln med Louie Louie/Damaged och tyckte det var sjukt fett. Men när Family Man trilla in på posten och upp på skivtallriken så blev jag fan rasande. Sen att man som ungjävel inte kan köpa en ny platta förän nästa månad spädde bara på mitt förakt, haha. Har fortfarande inte börjat lyssna på dom, men finfin logga dock.

Alltså, jag tycker de är bra som fan och allt det där, men är de inte rätt överskattade? Jag tror det beror mycket på just det, de har alltid haft riktigt jävla snygga omslag och det grafiska är ju... Skitsnyggt.
- Ja kanske,  och sen att dom var jävligt tidiga i scenen. Men jag tror loggan spelar en väldigt stor roll, vem fan vill inte gilla ett band med den loggan liksom. Hmm, kanske borde köpa en tischa och ljuga att jag har alla plattor och ääälskaaar dom!

Haha, det gör ju halva SOFO så varför inte?
- Eller huuur... Och jag är ju alltid där och hänger så, be one with the crowd!

Stockholmpunx är ju faktiskt sjukt hipster, om man jämför med övriga landet. Det vet vi ju båda två eftersom vi har bott i andra delar av landet.
- Haha, nja verkligen inte alla, men antar att det finns ett antal stycken. Men jag gillar Stockholmsscenen., myyycket bra folk.


 Jo, det är inte det jag säger heller, men liksom... Du vet vad jag menar.
- Hehe, jo.  Men samtidigt har jag fan inte stor koll längre, och folk tycker säkert att jag blivit nån trist jävel i Vans-skor och blåjeans. Gött det, haha.

Men det är ju så, man blir gammal och har inte så jävla mycket kvar att bevisa. Låt snorungarna ha sina kukmätartävlingar i form av mest nitade jacka liksom.
-  Hahaha, eller hur! Fan, fett att dom har råd iallafall. Punk att jackan kostar tusenlappar och sen klaga på att andra köper märkeskläder, haha. Men alla gör sina val.

Jadu, det jag inte fattar är hur fan de har råd. Är väl pappa som betalar.
- Haha...kanske. Tro dock att folk också beställer nitar från typ uwesa, ganska billigt där. Men ändå, att sitta i nitskiten liksom. Kommer ihåg själv när man satt där och skulle nita överdelen på ryggtavlan. Höll ju på att få spader efter 20 minuter, haha. Hoppas bara att dom gör rejäla ryggövningar, en nitad jacka väger ju för faan bly.

Skulle aldrig palla. Räcker med att patronbältet väger.
-  Slutade med det också. Efter antal gånger på fyllan då det klämde den nedre regionen vid ett dike på fyllan, fyyfaan!

Orkar inte ens börja snacka om alla gånger jag gjort mig illa på skiten. Fast jag har det ju fortfarande och tänker nog inte lägga det på hyllan så att säga.
- Du är en mycket stark och vågad man!

Bull 1989

Men ska vi snacka om hur du gled in i punken? Tror era yngre fans är intresserade av det
- Visst!

Så, hur började det?
- Som liten parvel i Mariestad med tristessen runt hörnet ständigt och raggare överallt så letade man efter något annat liksom. Tröttnade på hårdrocken och allt de där. Ville ha något mer extremt. Min granne hittade ett kassettband i sin brorsas rum när vi gick i femman tror jag. Vi fattade fan inte vad vi hörde. Bara oljud, haha. Men efter ett tag så fattasde man att det visst vae Asta Kask med sjukt dåligt ljud, hehe. Hade aldrig hört något så rått förut. Sen gled man ju så småningom in på hårdare grejjer som Cimex, Avskum och sånt. Men det gjorde ju också att man fick leta mer för att hitta ny musik, punken fanns ju inte direkt i skivaffären i Mariestad Förutom Exploited och Pistols typ. Vilket också är bra, men det gav en kick att man var tvungen att anstränga sig. Och sen började man ju efter ett tag fundera över vad faaan dom sjung för nått? Kommer ihåg när jag hörde Animal Liberation med Mob 47, man blev liksom....ahaaaa.... Detta har jag fan inte tänkt på, dom har ju rätt liksom. Sen har allt spunnit vidare, man gick mer in i vad banden stod för och allt sånt. Man fick sig en funderare av vad det e för jävla värld vi lever i. Punken för mig blev ett uppvaknande! Hippie Bull har talat! Sen får jag ju inte glömma att säga att Jocke, Erik och Frank som sen startade Wolfpack är gamla barndomsvänner. Vi gick i samma klass fån första klass. Började lira i band samtidigt, dom tre i ett band som hette Spängd Trumhinna och jag i Strul, hahaha. Detta vae när vi gick i sjuan, hade också något projekt ihop ett tag. Men låten Power And Greed  har riff i som gjordes av mitt band typ 87-88, hehe.

Var det bättre förr?
-  Absolut inte. Men det är klart, det fanns ju lite roligare spelställen som Eldslandet med flera.

Haha, fan, finns inte det kvar?
-  Det försvann väl typ 2002-2003 har jag för mig. Men dom fortsatte ju att sätta upp spelningar i tändsticksområdet i Jönköping, och gör fortfarande. Men Eldslandet är borta. Trist som fan, det var ett sjukt bra ställe. Många sjuka och roliga minnen därifrån!

Bull, lätt råast i klassen.


Jag minns bara besvikelsen när vi skulle dit och se Dissection en gång, fast vi hade åkt dit på fel dag, så när vi kom dit så var det disco för invandrarungdom. De stirrade rätt friskt och ilsket på oss och våra Petruskors innan vi hajade läget. Fast jag såg Counterblast där en gång och det var ju som vanligt ruskigt bra.
- Dissection på Eldslandet, det hade jag ingen aning, haha.  Ja, jag såg dom några gånger där. Counterblast är ett sjukt bra liveband. Dom harvar väl fortfarande va?

Jepp! Men På tal om Dissection, hela Damned genomsyras ju av influenser av bland andra dem, och på From Beyond 1:42 in i låten har ni snott riffet från deras opus Where Dead Angels Lie rakt av. vems idé var det?
-  Antar att det är Erik och Jocke, eftersom dom har gjort det mesta materialet. Haer dock ingen aning om det är snott eller bara influerat av dem och något som suttit i deras bakhuvuden utan att stjäla det med avsikt. Dom har väl koll på Dissection, jag har typ hört en låt, hahaha.

Ah, ante mig. Men riffet som kommer in vid 1:42 är rakt av från den låten. Och jag misstänker att det är en medveten tribut, för inga av Nödtveidts riff är något man glömmer om man hört dem.
-  Ja, så kan det väl vara. Alla snor ju influenser någonstans ifrån, haha. Jag har ingen direkt koll på den scenen, men om det är snott direkt av så kanske jag får sätta mig ner och lyssna mer på Dissection, för jag tycker att From Beyond är en sjukt bra låt!

Det har ju exploderat helt i crustscenen det där med att gilla BM/DM. Sen kommer PK-folket och ogillar att folk har tischor med band med "tvivelaktiga" politiska åsikter. Men att lyssna på band som predikar om skapelsens totala förintelse, det är okej. Jag fattar inte. Varför skulle det vara mer okej att vilja utrota ALLT när det inte är okej att lyssna på band som enbart vill utrota ett folkslag eller två liksom?
-  Jadu...Vet fan inte. Så sjukt svår fråga du ställde där.

Men är det inte lite dubbelmoral? Crustare ska ju vara så himla fina och korrekta överlag, och att lyssna på band som predikar om kosmos förintelse... Det är tjockt med dubbelmoral att ens lyssna på ett band som till exempel Dissection medans de bojkottar Burzum.
- Fan Pålle, Jag kan fan inte svara på detta, har ju ingen koll på Black Metal alls. Lyssnar ju på pop, haha.

Haha, du behöver inte gubben. Ska vi prata om vad du lyssnar på nu istället?
-  Det är fan bättre. BM och DM är sånt som Erik och Jocke har koll på, haha.

Jag tar det med Erken vid tillfälle, haha. Men hur var det i Kanada?
-  Kanada var sjukt kul. Andra kvällen, själva festivalspelningen blev flyttad till en pub då en smart person dagen innan bestämt sig för att det var coolt att sparka in rutan på en BMW precis utan för spelstället. Polisen stängde ner allt. Så många kunde inte se oss på lördagen för åldersgränsen höjdes. Gjorde en "hemlig"spelning andra kvällen vi kom dit, i rummet bakom en skivaffär, haha. Dom släppte in typ 60 pers tror jag, kön utanför var nog nästan 150 pers. Många kom inte in tyvärr. Stället och scenen var nog det minsta vi spelat på säkert 5 år. Fick folk över mig, jag trillade in i trummorna minst tre gånger och skallade även sönder näsan på en stackars grabb som kom för nära vid fel tidpunkt, haha. Spelningen var sjukt lyckad, dock med ömmande framtänder och en skallad panna...hahaha!

Gick den av snoken hans alltså?
-   Jepp, träffade han på lördagen igen, sjukt svullen och röd, haha. Jag bad självklart om ursäkt. Han var bara pepp att fått sett oss, hahaha.

Han blev skallad av sin idol, måste varit stort för kanadicken.
-  Haha, kanske skulle skrivit en autograf på näbben på honom.

Men ni blev jävligt vänligt mottagna sa du ju tidigare?
-  Ja, allt va fantastisk bra. Foat som styrde allt är en fantastisk person. Blev bjudna på middag, såg till att vi hade folk som körde oss dit vi ville och ett bra boende. Vi hann ju också med att åka ut till norra Vancouver där dom har en sjukt hög hängbro och även hängbroar långt uppe i träden. Kändes som Ewokbyn i Star Wars, haha. Men alla var peppade på att vi var där och spelade, kom ju folk som rest från Kalifornien och även andra sidan av Kanada för att se oss. Vi bodde dessutom på den största och värsta crackgatan i hela norra Amerika, haha. När man kom ut från hotellet var det som att vara i en zombie film, alla gick och hasade och vevade med armarna.... helt sjukt.

Abjekt-Into och Bull sexar till det.

Men nu blir det inget gigande på ett tag eller?
-  Vi kör de två sista spelningarna nu till helgen, i Tyskland och Holland, sen blir det lugnt ett tag. Ska bli tillökning i vargfamiljen i slutet av januari. Men vi kommer ju inte ligga på latsidan för det. Det är dags att börja harva på lite nya riff o idéer.

Tillökning? Vem är det som ska få knodd nu?
 - Erik ska bli far för andra gången, alla är jävligt glada för hans skull.

Fan, gratta från mig!
- Självklart!

Jag vill prata mer om åttio och nittiotalet, era yngre lyssnare är ju intresserade av sånt.
- Kör på!

Hur kommer det sig att Mariestad alltid varit en sådant punkarnäste tror du? Småstadssyndromet?
-  Mariestad är en döende stad. Finns verkligen inget att göra där. Antingen blir du raggare, sportar eller bara självdör, hahaha. Räddningen är ju att stå och harva i en replokal. Mariestad har väl egentligen inte haft så många punkband, men dom som har funnits har lyckats ta sig fram en bit, trall som crust. Asta Kask är ju typ stadshjältar, så klart att punk-arvet finns ju där. Och sen hade vi ju även Produkt Assar, Cosa Nostra med flera.

 Men det är ju sjukt många punks här i stan som är bördiga därifrån.
-  Ja, vi har samlat ihop ett gäng här uppe, haha. Några har ju valt att stanna i Mariestad också., men det känns som dom mesta har flytt Mariestad och  sökt sig hit. Finns ju inget bra spelställe i Mariestad och inga direkta gig heller

Som i Nässjö på nittiotalet, det fanns inte mycket förutom Pinnen, men det var ju bara Backyard Babies som spelade sjutusen gånger per år och det ruttnade man ju på efter typ två spelningar. Fanns dock en jävla massa folk med intresse men men. Nirvana skulle ha spelat på Pinnen, men sen brejkade de, och då var det ju inte så aktuellt att spela på ett sådant ställe, hahaha. De körde på Sjöhistoriska istället.
-  Aldrig varit i Nässjö, men kan tänka mig att det är samma känsla som i Mariestad. Det funkade ju bra när man var yngre liksom. Men när man kom upp lite i åldern, och insåg att det fanns betydligt mer som hände i andra städer så blev man ju sjukt rastlös och gjorde allt för att fly!

Vargbrigaden med Gris Champion.
 Jag är ju varken född eller uppväxt där, vilket jag är jävligt glad för, men bodde ju där ett gäng år. Det är inget stället jag längtar tillbaks till, om vi säger så. Finns en hög med bra folk, men extremt mycket skitsnack även jämfört med andra hålor. Och myten om Smålänningars snålhet är verkligen ingen myt.
- Haha, det är väl som alla andra småhålor, skitsnack som byggs upp till ofantlighet. När jag åker ner till stan över jul och sånt så får jag alltid en krypande ångestkänsla... Känns som att tiden har stått stilla, allt ärlikadan  som när man va där gången innan. Samma människor som står på torget, det är helt tomt efter 13.00 en lördag på stan. Vissa trivs ju med det, men jag blir fan helt knäckt....

Ja, fast jag har sett skitsnack på nära håll i andra hålor av samma storlek, och Nässjö är superextremt. Och, ja, det finns en anledning till att jag väldigt sällan åker ner och hälsar på vänner, det äter för mycket energi. Och på tal om det, Chartas The Beauty Is In The Beholders Eye... Man hör ju ingen stolthet i den, bara maskerad ågren. Sen kan han ju hävda att Köping är världens bästa ställe hur mycket han vill. Jag har varit där, och det är det inte.
- Charta 77´s låt? Den akustiska?

Precis. Den akustiska versionen, man hör att de försöker så hårt att hävda sig och sin egen suveränitet, men det lyser igenom att de har fet småstadsångest. Falsk stolthet. Om än väldigt vacker sådan.
- Haha, ja man kanske behöver det för att överleva, smilemen sen finns det ju många som gillar den lilla staden. Lugnet, ångesten...

Men du kan aldrig tänka dig att flytta ut på landet igen? För långt från BO´s va?
-  Ja , hur fan skulle man kunna flytta långt från BO´s..haha. Mitt andra hem! Om jag skulle flytta så skulle det inte vara till en småstad, om jag vill ha ensamhet så skulle det bli en stuga i skogen eller vid vattnet. Småstad betyder ju att inget händer, man ser knappt några människor... men dom finns där och man vet att dom spanar, bryr sig om varje grej du gör eller säger... inte min grej. Här har du ju möjligheten att välja själv vilket ställe du går till, vilket klientel av människor du vill möta. Ute på krogen i Mariestad har du till  98 % folk du inte vill träffa eller socialisera med, haha

Jag vill inte ens umgås med 99% av mänskligheten, men men... Ska vi ta och försöka knyta ihop den här svamliga säcken nu eller är det något vi har glömt? Jag måste ha en Brigadtischa.
-  Haha, nä!  Vem fan vill göra det?! Finns säkert massa gre jer vi har glömt, men kommer inte på något just nu, haha.  Klart jag fixar en tischa till dig! Storlek?

Medium blir bra. Och tack för det och en trevlig pratstund som alltid! Men vill du hälsa till mamma eller någon annan?
-  Nä, dom jag gillar vet att jag uppskattar dom otroligt mycket, no names no one forgotten!

//Paulus 

smile

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar