tisdag 16 oktober 2012

Mattias Sjömäling (Forlorn Fest)



Så, käre Herr Sjömäling. Vad är Forlorn Fest för de ovetande?
-  Det är en svartmetall-festival som har existerat sedan 2010. Så i år är det den tredje inkarnationen som står för dörren.

Och detta år bjuder ni ju på en jävla fet line-up, du måste vara extremt nöjd med bokningarna?
- Man kan väl säga som så, att jag har inte direkt svårt att sova med anledning av årets bokningar. Saker har fallit på sin plats efter mina visioner, så jag är nog nöjd allt.

Något av banden du ser speciellt mycket fram emot?
- Vilket som står högst på listan varierar lite från dag till dag faktiskt. Lite så där diplomatiskt och tråkigt svar, men det är faktiskt sanning. Alla band är ju handplockade av mig för att spela, vilket resulterar i att alla band faktiskt är sådana jag vill höra live. Marduk är ju det enda jag själv sett live tidigare av de som ska spela, men jag är övertygad om att alla kommer leverera överjävligt bra liveshower.

Mgla kommer bli en upplevelse utöver det vanliga känner jag på mig...
Jo de är utan tvivel ett av de starkast lysnade stjärnorna på alla livescener i år!

Har ju bara sett klipp på tuben, men där strålar det ju energi ur skärmen. Trots att de bara står rakt upp och ner utan att göra så mycket mer.
-  Jag håller med, deras musik talar lite för sig själv om man säger så.


Men på tal om scenshow och så vidare. Ni verkar ju vara måna om helhetsintrycket eftersom du spenderar rätt mycket tid ute i skogen med att koka kranier just nu.
-  Jo helhetsintrycket är prioriterat och något vi vill särskilja oss från övriga hårdrocksfestivaler. När man minns tillbaks på Forlorn Fest så ska man inte bara komma ihåg banden man såg, utan även hur upplevelsen i övrigt var. Det betyder många hundtimmar med att koka slaktrester och snickrande, men, för att vara lite klyschig, vad gör man inte för konsten?

Ni har väl bytt lokaler, eller har jag fått det om bakfoten?
- Det har blivit så ja. Vi flyttade i år till en lite större och mer central lokal som heter Gamla Slakteriet. Vilket är som det låter, en av Scans gamla "fabriker". Inte många lokaler har sett lika mycket död som ett slakteri, vilket ger en symbolisk och fin inramning.

Det är ju strålande. Hur är akustiken?
Lokalen är ombyggd och anpassad för konserter så den ska vara god vad jag har förstått.

Om man bor långväga och vill närvara, har du några rekommendationer på hotell då?
-  STF Vandrarhem i centrala Umeå är billigt och inom gångavstånd till festivalen, och Scandic Syd ligger i samma stadsdel som festivalen om man vill ha det ännu ett snäpp bekvämare. Vill man lyxa till det ordentligt så ligger Scandic Plaza på samma avstånd, ungefär, som STF Vandrarhem.

Givetvis måste jag ju, eftersom det här är SS och våran läsarkrets är alkad, fråga hur det kommer se ut med alkoholförsäljningen?
-  Det kommer givetvis vara alkoholförsäljning på plats, därav är också åldersgränsen 18. Vi har ett samarbete med ett lokalt cateringföretag som jobbar med mycket specifikt norrländsk mat. Så man kan använda sin öl till att skölja ner tex Suovas, som är strimlat och kryddigt renkött. Nästan jämförbart med kebab, fast godare.

Ont om vegetariska alternativ förmodar jag?
-  Även vegetariska alternativ finns. Detta är trots allt Umeå, veganernas huvudstad.


Hahaha, är det så fortfarande?
-  Kanske inte lika mycket som för 15 år sedan, men stan är periodsvis helt full med Djurens Rätt-propaganda, och medan jag själv gick på universitetet så såg man dem rätt ofta där de försökte värva medlemmar.

Umeå var rätt speciellt för mig på nittiotalet. Halva stan verkade dyrka döden medans andra hälften dyrkade stora byxor och sojakorv. Lever det kvar alltså? Vad beror det på tror du?
-  Ganska mycket så är det nog faktiskt fortfarande. Det kan eventuellt bero på den relativt låga medelåldern som finns tack vare universitetet. När man är ung och dum gillar man ju att sälla sig till extremer. Har hört folk säga att man ska växa i från det, men vi får väl se...

Det är ju någonstans kring 25-30 det brukar visa sig det där. Vad är snittlåldern på Forlorns besökare? Finns det någon?
-  Ska jag vara ärlig så har jag ingen koll på det, men en uppskattning mellan tummen och pekfingret skulle väl säga runt 23-24.

Tjejer då? På min tid fanns det knappt.
- Vad är tjejer för något? Nej men skämt åsido så nog brukar det vara en hel del kvinnliga besökare också.
 
 Hur många besökare räknas det med då?
-  Vi siktar på runt 300 i år, men har en kapacitet på 800 per dag.
 
Bara runt 300? Man tycker ju att de fantastiska bokningarna borde locka minst tredubbelt så mycket.
-  Det är långt upp till Umeå vet du. Det hade nog varit en helt annan historia om vi höll festivalen i Tjockholm.
 
 
Jag tänkte på det innan idag. Men det innebär ju att enbart de mest dedikerade och fanatiska besökarna närvarar. Det känns ju som om det kanske är något ni eftersträvar?
-  Jo precis, festivalen har ju inga direkt kommersiella intressen, vi är mer intresserade av kvallitet än kvantitet bland våra besökare.
 
 Jag är rätt imponerad faktiskt, det är ju ett jävla hundjobb.
-  Ja det är inget jag egentligen rekommenderar till någon. Dagens sanning faktiskt. Bara en extrem mängd arbete, byråkrati och annat ointressant. Dessutom missar man det mesta av banden.
 
Sjömäling och Vindkall af Domgård.
Det är ju... Rätt jävla otacksamt arbete ja.
-  Men jag har hört att man ska göra något av sitt liv, så det här är mitt bidrag till en sämre värld.
 
Så det är det som motiverar dig?
-  Delvis, men sen är det lite av en passion att ge de band jag anser vara värdiga, en festival som har samma fanatiska uttryck som de själva har.
 
 Det är ju det jag gillar med Forlorn, inramningen och helheten.
Får väl hoppas att festivalen lever upp till dina förväntningar när du väl är på plats då. Även om jag själv inte hyser några tvivel.
 
Det gör inte jag heller. Men det är ju lite olyckligt för alla inblandade att det är så många Black Metal-relaterade tillställningar i just November.
-  Jo men det är ju en de mest passande månaderna att ha dylika evenemang, så det faller sig väl ganska logiskt.
 
Sant.
- Det var ju anledningen till att jag valde just slutet av november när jag startade festivalen, tillsammans med det faktum att det inte var så många andra festivaler som gick av stapeln då.
 
Jag ogillar ordet festival.
-  Jag kan förstå varför, då festivaler normalt sett relateras till varm pilsner i ett stekhett tält med allt för mycket folk i närheten...
 
Dels det, och dels för att banden som medverkar representerar något annat för mig än vad kanske W.A.S.P. gör... Lite som när folk kallar SS för en blogg. Det delar samma format, men det är fan inte någon "blogg" i ordets rätta bemärkelse.
-  Fast nu ska vi inte dra in W.A.S.P. i diskussionen...
 
W.A.S.P. äger, det vet ju alla. Men Herr Lawless står ju trots allt på andra sidan, men det kanske känns bättre om jag tar Poison som ett exempel? Du fattar vad jag menar.
-  Jo det kändes mer rimligt, även om jag förstod från början också. Och du har rätt i din sak, banden på Forlorn Fest har ju helt klart en annan karaktär än de du finner på tillexempel Sweden Rock.
 
Så Watain är inte er grej då? Nej, skämt åsido. Vad är grejen med Cursed 13 och Domgård? Ska de köra splitten tillsammans eller hur kommer det se ut?
-  Jo det är så planen ser ut, vilket jag tror kommer bli något utöver det vanliga. Första och enda gången är det sagt.
 
De spelar alltså samtidigt eller? Jag är övertrött och lite förvirrad.
-  Jo precis, det blir ett set med bägge banden. De kommer väl bytas av i halvtid.
 
Vems briljanta idé var det här?
-  Jag tror att det var lite av en gemensam idé som dök upp förra året när Heljarmadr och Grim var uppe på Forlorn med Grá. Vi stod och diskuterade att det skulle vara intressant att ha Domgård och Cursed 13 det här året, och vi kom fram till att splitten skulle passa utmärkt i sammanhanget.
 
Är det något vi har glömt eller något du vill tillägga? Hälsa tilll mamma kanske?
-  Mamma förtjänar alltid en hälsning. I övrigt så vill jag bara uttrycka mitt stöd för mina bröder i Luciferian Flame Brotherhood. Hell Döden!
 
//Paulus
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar