måndag 6 januari 2014

Årssummering 2013 med Hamphuz Af Helvete


Ett nytt år har passerat och det är åter igen dags att rannsaka sig själv. Varje år konstaterar jag att jag har extremt dålig koll på vad jag lyssnat på under året, det är ju trist att behöva konstatera att minnet blir sämre, speciellt som det aldrig varit speciellt bra, någonsin. Efter mödosamt tänkande och en del lidande har jag i alla fall kommit fram till de fem enligt mig bästa fullängdarna samt en demo och en ep.
Bästa fullängdare: 1. Uncle Acid and the Deadbeats - Mind Control


Black Sabbath, Charles Manson, motorcyklar, psykadeliska droger, sekter, knivar.. Att lyssna igenom denna skivan är som att sjunka in i en B-skräckis från 70 och när sista spåret "The Devils Work" till slut ringar ut får man lust att starta sin egen sekt och sätta världen i brand. Ett jävla mästerverk helt enkelt.
2. Witchgrave - Witchgrave 

Den här skivan lyssnade jag konstant på flera dagar i sträck när jag fick den, jag tror jag lyssnade igenom A-sidan tre-fyra gången innan jag ens vände på plattan. Och tur som fan att jag gjorde det för B-sidan innehåller en av årets mest hytta-med-näven-tills-du-slår-hål-i-ozonlagret-vänliga låtar, "Motrcycle Killer". Den som inte faller ner på knä i total dyrkan när refrängen kommer för andra gången är mentalt efterbliven. 3. Tribulation - The Formulas of Death

Tribulation visar att svenska death metal har mycket kvar att ge och kan anta vilken skepnad som helst. Stundvis lite väl lång men när man tar sig igenom hela från pärm till pärm vill man nästan sluta lyssna på all annan musik. Kan även ta priset för snyggast skivomslag i år.
4. Cultes des Ghoules - Henbane

Att låta nålen falla på denna styggelse är som att slå upp portarna och kliva in till en urgammal trollpacka i en urgammal europeisk skog. Blunda och lyssna så kan du nästan höra klirret från burkar och flaskor med ödleögon och känna lukten och värmen från en gryta som står och kokar i ett hörn. Ren och skär svart metall-magi. 5. In Solitude - Sister

In Solitude fortsätter sin vandring längs mörka landsvägar likt ett blödande djur i flykt från livet. Sister är på många sätt ett stort kliv bort från den Mercyful Fate-osande hårdrock som In Solitude gjort sig kända för men samtidigt finns rötterna kvar. Det är inte talan om ett desperat försök att slå in nya dörrar utan snarare en naturlig utveckling. För många kan denna utveckling verka en aning svårsmält och pretentiös men i mina öron låter det som jag vill att In Solitude ska låta, mörkt och plågat. Bästa demo/EP: 1. Beastiality - Ancient Bell Chimes

Årets bästa demo. Genuin, svärtad och stämningsfull dödsmetall som påminner stark om Nifelheim när det är som bäst. Ett släpp som borde finnas i alla dödsfanatikers samling. 2. Irkallian Oracle - Grave Ekstasis

Med endast denna EP i bagage har Irkallian Oracle lyckats göra ett namn för sig inom underground-kretsar och det är inte svårt att förstå när man lyssnar på Grave Ekstatis. Rytmisk och hypnotiserande dödsdyrkarmetall djupare än den djupaste avgrund och mörkare än den mörkaste natt. Återsläpp på vinyl väntas komma på Nuclear War Now någon gång under 2014.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar