lördag 3 november 2012

The Eccotropedia - The Most Unusual People Who Have Ever Lived


Vet inte om jag är ensam om detta symtom på min bibliofili men... Det här är en sån bok som för mig känns så rätt att jag faktiskt inte vågat börja läsa den. I kort kan man säga att den är ett kompedium av biografier smakfullt illustrerad av Glenn Smith. Har ju ändå vågat drista mig till att bläddra igenom mästerverket för att kolla. Många av mina personliga gnostiska helgon som The Witch of Kings Cross, Rosaleen Norton, Den blinde instrumentbyggaren, kompositören och gatumusikern Moondog och den hårdaste brevbärarn någonsin, Ferdinand Cheval.  Men boken känns lite väl mainstream för min smak även om Lovecraft, Crowley, Liberace och Michael Jackson alla givet passar in i sammanhanget vet jag inte hur intressant lektyr det kan leda till. Men jag har ju som sagt var i ärlighetens namn inte läst boken. Jag har där emot en bra magkänsla att även om boken missat ett par av mina hjältar så kommer den bjuda mig ett smörgåsbord av nya bekantskaper med folk som valt att leva efter sin egen viljas lag. Ett gäng punkare helt enkelt.

//Kasper

Situation Soundtrack: G.B.H - Hellhole

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar