lördag 6 oktober 2012

Daniel Josefsson (ExtremeFood/Rise And Shine/Club Nuggets)




Så, käre hipster, berätta lite om ExtremeFood.
-  Ett företag som driver två butiker och en webbshop i nuläget, varav jag chefar över butiken i Stockholm.  Det vi säljer är heta chilisåser, mexikanska grejer, starka snacks och lite annat. Svårt att beskriva kortfattat, allt finns på extremefood.se om man vill botanisera.

Har ni två butiker nu alltså?
- Ja, Göteborgsbutiken öppnade först, den har funnits i 3,5 år. Stockholmsbutiken är den andra, den öppnade i maj i år.

Jag visste inte ens att det fanns ett i Götet... Blir jag knivad av extremmatsscenen nu?
-  Ja, helt slut i scenen. Vem är du, vilka känner du osv? smile Man måste ju vara med från början, annars räknas det inte. Haha.

Vad är extremmatscenens motsvarighet till Gula Geten? Finns det någon?
-  Det skulle nog vara en liten glasampull med rent capcaisinsinisin (eller hur det nu stavas) från Blair's i Baltimore. Den ges ut i liten upplaga varje år, brukar gå loss på bortåt 5000 spänn begagnad.

Ungefär samma pris som Geten då. Och vad fan är capcaisinsinisin?
-  Det är alltså rent chiliextrakt. Capsaicin stavas det ser jag nu

Fy fan, är det något i stil med spökpeppar eller vad nu den där superstarka chilin har för smeknamn? Tror bara den finns på Östermalmshallen men jag kan ha fel då jag redan är knivad av extremmatsscenen. Har jag berättat historian om när jag åt den förresten?
-  Det är långt värre. Om man ska prata styrka så pratar man ju alltid om Scoville. Den chilin du pratar om ligger på ungefär 1 miljon Scoville. Rent capsaicin ligger på 16 miljoner. Den finns för övrigt inte bara på Östermalmshallen, utan även på ExtremeFood. Ja, berätta gärna.

För att göra en lång historia kort kan jag ju säga att man inte ska fingra sin älskade, eller vem som helst som man bryr sig om för den delen, i varken ettan eller tvåan på minst ett par dygn efter att ha haft den där chilin i händerna. Har nog aldrig haft så dåligt samvete i hela mitt liv... Men, skitsamma, har du provat den där?
-  Ja, det har jag.

Och det var gott?
- Ja jag tycker den är god, men det är ju starkt som fan såklart. Man får ta det försiktigt både när man äter den och, bevisligen, efteråt. Hahaha.

Haha, jadu... Vet inte om varken hon eller jag kan skratta åt det idag. Det var så jävla hemskt. Och jag ag måste ju dricka öl till stark mat, det funkar ju inte när det är SÅ starkt. Då skulle jag ju vara dyngrak innan jag ätit upp halva tallriken. Men skitsamma, vad har ni mer i erat sortiment som du kan rekommendera?
-  Det finns ju mycket att rekommendera, allt handlar ju om vad man tänkt använda grejerna till. Jag har kunder inne ena dagen som köper beef jerky som de ska ha med sig på fjällvandring och nästa dag kommer det in någon som bor runt knuten som ska köpa nån barbecuesås, tredje dagen kommer det in en hel mexikansk familj och köper salsasåser, fjärde dagen är det någon som tröttnat på tabasco och vill testa nåt starkare. Så det är svårt att rekommendera nåt på rak arm, jag tycker att allt vi säljer är asgott på sitt eget sätt. Men om man ska vara så specifik som möjligt så tycker jag att vårt mexikanska sortiment är grymt, med riktiga majstortillas, riktiga salsor, konserver och moles som är otroligt mycket godare än den vanliga sketna fredagstacon som blivit så poppis i Sverige. Det är rätt vanligt att folk tror att hela butiken är freakig och konstig bara för att vi säljer lite ätbara insekter och annat som inte är så vanligt i Sverige, men så är det alltså inte.

Namnet ger ju faktiskt lite den vibben så jag tror ni får skylla er själva där. Som om ni bara skulle ha massa utrotningshotade ormar stekt i någon skum olja illegalt importerad från Kuala Lumpur.
- Haha, ja. Men det får vi väl ta, men det är ju bara ett namn. Men ta Kina-Li som exempel, den asiatiska livsmedelsbutiken som ligger runt hörnet från oss, där kan man köpa vakumpackad manet, det är ju bra mycket knepigare än nåt som vi säljer.

 Vakumförpackad manet? Antar att du provat det med?
 - Haha nä, men jag är pepp. Jag och Granvik letade faktiskt recept för några år sedan, men det blev aldrig av. Måste nog ta upp det igen. Nästa vecka får jag ju annars in en del exotiskt kött, som krokodil, känguru, pytonorm och zebra. Det ska bli kul att experimentera lite med dem.

Nog om maten, det är dig intisen ska handla om. Rise And Shine har jag redan tagit med Jocke så det är covered. Hur går det med din karriär som musikjournalist och din karriär som hipster med Club Nuggets?
- Close-Up har jag lagt ner, det fick räcka med 12 år. Skriver fortfarande lite för Sonic. Nuggets tuffar väl på, vi kör på Malmen en gång i månaden och har haft ett jävligt bra år med många internationella bokningar och massvis besökare.

Vad har Nuggets planerat i framtiden då?
-  11 oktober har vi Badge, sedan är det lite blandat resten av hösten. Bob Woodruff-giget på Akkurat den 21 oktober kommer bli grymt, likaså vår Blaze Foley-hyllning på Bryggarsalen den 28 oktober då det blir filmvisning och hyllningskonsert med Gurf Morlix. Blaze Foley var en jävla cool snubbe som tyvärr dog (skjuten till döds) alldeles för tidigt. Googla honom om du inte hört.

Ouff! Jorå, tror det var Jon som tipsade mig om honom. Ett jävla vemod i rösten hos den karln. Jag är förresten helt såld på en låt av Josh Turner. Han är rätt okreddig va?
-  Inte hört, ska lyssna nu. Det låter ju bra. Vi hade ju Hasse Kvinnaböske Andersson på scenen i december förra året, så det där med cred skiter vi friskt i.

Helt rätt. Vad lyssnar du annars på nuförtiden? Vi kan ju snacka om att Haugland hade en Dissection-tischa på sig i TV. Du som är insatt borde ju veta.
- Jag såg att någon skrev det på Facebook, men kunde inte se det själv. Var det under intervjun eller under själva framträdandet?

Det var jag som hade det som status. Kommer fan inte ihåg, jag var så jävla paff bara så jag liksom... Lade ingen notis om det. Har en känsla av att han är den skönaste snubben i bandet. Kanske Norum.
- Ja du ser, då vet du att jag inte dolt dig i flödet i alla fall, hohoho. Ja det är väl helt i sin ordning, hellre Dissection-tröja än en komplett Adidas-mundering som han hade på 80-talet. Jag tycker att dom verkar rätt töntiga allihop egentligen

Jag är ju så jävla intressant så det vore en ju en stor förlust för dig i så fall. Men, nu spårar jag. Vad lyssnar du på nu för tiden?
- De senaste veckorna har jag lyssnat som fan på nya Lynyrd Skynyrd, den är fin. Plus Malcolm Holcombe, en snubbe vi hade på Nuggets för någon vecka sedan. Grymt bra. Jag gillar alkade gubbar som kör countryblues. Du får väl fråga mer specifikt om du vill, jag lyssnar ju mest på Spotify-listor som går på random i butiken, så det är svårt att lyfta fram nåt särskilt liksom.

 Jag vill prata om hans alkoholism. Det är ju trots allt SS du pratar med.
- Vems?

Din! Näe, Holcombes. 
- Okej, vad undrar du?

Ställde den till några komplikationer?
- Han dricker inte längre faktiskt. I ridern vi fick så var det stränga order om att det ABSOLUT inte fick förekomma någon alkohol i samband med middagen. Ingen alkohol i själva maten och bara apelsinjuice eller mineralvatten skulle serveras till. Men förr i tiden har han tydligen krökat rätt så friskt.

Det där är det värsta jag vet. Folk som är så jävla mesiga att de inte kan utsätta sig själv för frestelser, då vill man ju inte kutta sin habit. Klarar man inte av att vistas ute bland folk som dricker ska man inte heller göra det, och man ska fan inte komma och ställa nykterhetskrav på alla andra bara för att man är en vekling. Lackar fan nu och håller tummarna för att gubben tar ett rejält återfall och krökar ihjäl sig.
- Haha! Han var skön faktiskt. Sluddrade enormt mycket så man stod typ och nickade och sa "yeah, aha, yeah, sure" utan att man egentligen förstod vad det var man svarade på.

 Som valfri bekant till mig då.
-  Haha ja, ungefär

 Det var fan något jag skulle fråga dig men nu kommer jag fan inte på vad... Vill du hälsa till mamma eller dra till med någon fräck avslutning?
- Nä.

Club Nuggets
ExtremeFood
ExtremeFood Facebook
Club Nuggets Facebook



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar