onsdag 11 juli 2012

War And Hate III: Chaos, Darkness





Så, sista chansen att få uppleva BLGE i sin mest kaotiska form alltså?
- 3:e gången gillt. Vissa ting spelar ut sin roll, och det är dags att bege sig vidare mot nya horisonter. Däremot har vi av förståeliga skäl blivit motarbetad på alla fronter. Därav blir detta en avskedsritual. För efter detta kommer ingenting vara sig likt. Världarna som du en gång kände dem, dessa värden kommer att omvärderas.

Men det blir alltså Folkets Park?
- Stämmer, även ironiskt nog kallat Cozmozparken i folkmun.

Anticozmozparken... Varför har den fått det namnet?
- Det är bortom mitt förstånd. De har dagstid praktikplatser där för Fas3 och dylikt som jag förtsått det. Jag har arrangerat spelningar där sedan jag var 15-år gammal på ett café de har i närheten som heter Caoz.
 
Borlänge verkar onekligen vara en väldigt speciell plats...
- Det kan ej beskrivas med profana ordalag. Däremot kan jag väl avslöja att det finns de som har rest Jorden runt, men finns de som levt ett helt liv i Borlänge som har sett och upplevt dessto mer. Fast Borlänge har även sin skuggsida med tillhörande mörka domäner som måste upplevas för att man skall kunna ha någon förståelse. Det är en form av en hatkärlek man har till denna unika plats.
 
Men om vi ska snacka om bokningarna då, ni verkar ju ha valt att fokusera på PE och BM såhär sista året och mer eller mindre skippat punken. Finns det någon särskild anledning till det?
- Det är för det har skett förändringar i festivalledningen. Han jag arrangerade med förut har begett sig ifrån Borlänge, så nu sköter jag bandbokningen helt och hållet själv. Sedan känner jag personligen att punkband har ej mycket att bidra med. Finns ej många band inom kängscenen som har mycket att erbjuda, det skulle väl då isåfall vara Återfall.
 
Ja det märks ju onekligen. Brighter Death Now och Survival Unit liksom.
- Brighter death now har ej spelat i Sverige sedan 90-talet, och Survival unit kommer göra en unik spelning på War and hate.
 
Det måste väl bero på din personliga anknytning till SU?
- Detta är privata angelägenheter som jag ej vill gå in närmare på.
 
Men om vi ska prata om de andra banden då, vilka blir det?
- Degial. Omnizide. IRM. Bloodline. Khmer noir. Monstraat .Endast Döden Är Äkta + TBA.
 
TBA, snackar vi ett band eller fler här?
- Det kommer att märkas inom sinom tid. Vi har valt att dra ned lite på band, för de akter vi har för detta året passar bäst atmosfäriskt sätt att spela på kvällstid. För när mörket faller på kommer sanningen fram.
 
Så sant, så sant. Så banden kommer alltså gå på lite senare än vanligt då får man förmoda? Det är ju guld eftersom då får man ju lite tid på sig att kurera eventuell baksmälla eller avtändning.
- Det stämmer. Avskyr själv det jordiska tvångets påstridande solstrålar som skär likt rakblad i ögonen under dagens påtvingande ljus. Vi hade helst sett att festivalen ägde rum under kargare väderlekar såsom de tidigare åren av War and hate. Däremot förhindrades detta då i och med att parken är bokad av en teatergrupp den sista helgen i augusti. Så detta är den enda vettiga lösningen från våran sida. Ingen vill bakfull en ljummen sommardag se ännu en Discharge-klon harva återanvända riff. Det är som en avslagen smuggelöl som stått och jäst en dag i en baklucka på en bil. Det känns förlegat.
 
Jag har hört rykten om att morsgrisar ej kommer att beviljas inträde till området. Stämmer detta?
- Det finns ett antal individer som ej vågar komma. Varför vet jag icke...
 
Jag förstår inte heller det, vad fan är folk räddast för egentligen? Knivar, lite blod, Onkels kroppsvätskor eller vad är problemet?
- Jag tror det beror på att människor i allmänhet söker sig till större festivaler för de ej har ett sant intresse till musik. Fast jag har hellre en festival för få hungande vargar än för en skock får. Detta är ej en festival för de allmängiltliga, utan för fanatikerna.
 
Men, utöver musiken, kommer det att bjudas på några andra överaskningar?
- På torsdagen kommer vi ha ett psykopatdisco. Sedan kommer allt annat vara överraskningar för de som tar tummen ur röven och faktiskt beger sig hit. Något mer än så vill jag ej heller förtälja för publika ögon.
 
Och vad kommer detta makalösa partaj att gå loss på för de som beslutar sig för att medverka?
- 300 kronor förköp, sedan 350 vid dörren.
 
Hur fan går det runt ekonomiskt? Det är för billigt.
- Detta är något jag låter vara osagt.
 
Det ante mig. Är det något vi har glömt? Något du vill tillägga?
- Nej. Hata allt!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar