fredag 3 februari 2012


Haunted Trails är en skåning som gör musik, nu kör vi. Fuck introduktioner. Pallante, snubbe.

Kassetten, vad har du att säga om den?
- Den kom till i vanlig ordning. jag sitter hemma och gör ett låtskelett som oftast bara består av ett eller två riff eller melodier. sen ringer jag till min vän jon och kollar om han har tid med mig och har han det så spelar vi in ute på Hisingen i hans sovrum. Dessa sessioner går ut på att jag lägger lager av melodier, oväsen och så vidare som sedan mirakulöst nästan alltid blir en låt är mer nöjd med...det här släppet än förra. lite spretigare, men överlag bättre låtar.

Jag antar att det är Perrycovern som du är mest nöjd med den här gången?
- Det blev nog så. Man vill ju gärna att det ska vara en av de egna låtarna, men jag är sjukligt nöjd med covern. särskilt konststycket att transformera en varm dublåt till iskall sykrock.

Jag skäms lite för att jag gillar den bäst, men den blev jävligt bra.
- Skäms inte dude, haha. Hoppas bara inte du hatar resten av tiden.
Angående det här släppet så är det ju värt att berätta att det har släppts på ett coolt litet kassettbolag från Aalmö som heter Sprachlos Verlag. Peter som styr skutan har mest släppt noise-aktiga prylar tidigare. Nu senast Altar of Flies senaste kassett.

Ja, vad är det för bolag egentligen? Jag gillade hans beskrivning av musiken.
Som sagt, en liten verksamhet som främst fokuserar på noise, så mina grejer är lite av en chansning för honom. men han har sjukt bra koll och det märker man på beskrivningen av släppet. Massa bra referenser som inte känns påtvingade. Jag blev nästan lite rörd när jag läste den där texten första gången. har lite svårt själv att sätta ord på den musiken man gör och Peter gjorde det så träffande.

Så du känner snubben eller hur kom det sig att kassetten släpps där?
- Nu känner jag honom, då gjorde jag inte det. han beställde ett ex av förra splitten och jag antar att den tog fäste. Träffade honom för första gången i utmarkens lokaler i Göteborg, men då ställde jag till med en kanonfylla så minnena är blekna.

Men, hur går det till när du och Jon spelar in? Det är alltså hemma hos honom?
- Det stämmer. i början var han mer delaktig, spelade någon bas på första inspelningen. men nuförtiden är jag ganska självgående. Han hjälper mig med allt det tekniska som jag är stirrig i skallen för att lära mig. Utöver det så lägger jag lager på lager. är barnsligt förtjust i tanken som Phil Spector hade. Wall of Sound dårå, inte att mörda sin fru.

Meeen, Dannygullet. Hur mycket lundas det egentligen under inspelningarna? Haunted Trails har ju en rätt utpräglad meditativ och "knarkig" ljudbild, som kidsen säger.
- Det lundas inte så mycket som det låter tyvärr. Kanske att det kan lundas lite när skeletten sätts samman då och då. Men hittills har inspelningstillfällena varit pinsamt lundfria. jobbar nog som bäst när jag är straight. jag vet att det är en dålig sak att säga när man gör drömpopmusik. dödar myter och så vidare. Men ja... haha

Jag är grymt besviken och kommer att bidra med lite "kreativ input" inför nästa släpp. Men, ska vi prata om själva kassetten?
- Haha, det är långt mellan Stockhom och Göteborg, men visst! såg Upsetter-dokun om Lee Perry igår och han kom efter 40 år av hårt lundande och supande fram till att lundet bör användas vid högtidliga tillfällen och inte missbrukas. han har blivit viktig på äldre dagar den gamle token.

Han är ett föredöme, onekligen. Hur kom det sig med covern? Den blev ju sjukt lyckad.
- Ha, alltså originalet i sig är ju helt fulländad så jag var inte riktigt säker på om jag skulle våga mig på Bird In Hand. alltså verkligen en av världens bästa låtar. Efterhand när jag spelade in den så blev det tydligt att jag satte en egen prägel på den och att det skulle funka som en Haunted Trails-låt. Min version har ju egentligen inte så mycket med originalet att göra mer än ackordföljden.



Är det du som mässar alltså?
- Ja, jag gör hela jobbet. Alles. Texten är ju skriven på vad jag tror är är Swahili så jag hade en underlig text framför mig och försökte mest härma Scratch. det låter som att han sjunger marijuana, men det gör han icke.

Men snackade inte du någon gång om att ta in gästsångare?
- Hmm, kanske jag gjorde. Jag har en gammal klasskompis som håller på med någon form av dub/hiphop och vi snackade om att göra något ihop. Fast det verkar ha runnit ut lite i sanden. Kanske det du tänker på?

Kommer fan inte ihåg.
- Men jag är absolut inte främmande att låta någon annan sjunga. Det är den biten jag är minst bekväm med, särskilt då jag sitter inne i en lägenhet där det rör sig en massa folk utanför dörren. Skulle vilja våga sjunga mer.

Haha, ja det där är en en klassiker. Särskilt om man ska lägga BM-skrik kan jag lova dig...
världens mest otacksamma jobb kan jag tänka mig. störningsjouren osv.
- Mest att folk ringer snuten eller knackar på och ser helt livrädda eller vrålförbannade ut.
jo, haha, det var lite så jag tänkte mig. jag fortsätter nog viska så länge jag befinner mig bland folk.

Nej, jag vill bara prata haschibaschi och hiphop.
- Kör på det för fan! Bra samtalsämnen!

De bästa.
- Raplife i synnerhet

Du har ju en tischa med ett stort cannabisblad på.
- Hahaha, har jag?????

Ja, det har du. Hej Dan, 30 plus.
- Jaja, Dr Dre-tröjan? den köpte jag halvdyrt på ebay.  Det är den där svinsnygga Pushead-designen som alla de fräna sprang runt med på högstadiet. Jag har den inte på särskilt ofta, hej 30 plus! Och det lär fortsätta så. men hej å hå vad den är snygg.

Kommer det ingen fräck Haunted Trails-merch då? Med asfeta majablad på?
- Jo, det kommer snart en polo med en alien som röker en stor fet bong och på polokragen så kommer det vara ett neongrönt majablad. Sen blir det såklart tribaltryck över ärmarna. Och ryggtrycket föreställer ju självklart en skål fylld med gräs där aliengubben badar jacuzzi med två snygga alientjejer. Självklart kommer detta! Ingen merch planerad till allmänheten i alla fall. Ingen vet ju vem jag är förutom en handfull spridda skojare runtom i Sverige



Du ska aldrig köra lajv eller?
- Näe, jag gör som Darkthrone. Man ska aldrig säga aldrig, men hälften av låtarna jag gjort är ju mer eller mindre improviserade. Snackade lite om det för ett tag sedan, har lite kompisar i Malmö som var sugna på att testa att spela med. Vet du vad, vi får se, säger jag. ska jag spela live så ska jag sitta ner dock. det har drömt om länge. Alla de bästa sitter ner och spelar, Pete Kember eller Howling Wolf till exempel.

Men hur skiljer du på din ordinarie rockorkester och det här? Jag menar, har det aldrig hänt att du velat använda ett Haunted Trails-riff i Pyramido och vice versa?
- Nä, det är väl det jag menar. Pyramido är så riffigt och stort. Haunted Trails är mer småfult och stickigt. Jag bestämmer mig för att antingen så gör jag musik till Pyramido eller Haunted Trail innan jag sätter mig med gitarren.

Så det bestäms alltså innan du sätter dig?
- Inte alltid. det är svårare att göra Haunted Trails-stuffz då jag måste tänka på det som att det ska bli en hel låt, så ibland blir det helt enkelt att jag börjar spela mer Pyramidopassande material. Men jag försöker verkligen göra bara det ena eller det andra. Just nu håller jag på med båda parallellt dock..Nu låter det som att jag jobbar strukturerat med musik dock. Det är fel,  Jag tittar mest på teve.


Medans du skriver? Är det Big Brother då?
- Nej! tittar på teve fulltime. Och ja, då blir det självklart Big Brother. Eller Road Wars. Eller Cheaters.

Du har oklanderlig smak
- Tack!

Jag är fan rädd för den där snubben som har Cheaters
- Den  mannen, är något av det mest obehagliga som tryckts ut ur en människa. Ren ondska lurar under hans plasthud.

Vad vill han? Vet vi det?!
- Han "gör gott" säger han Bra teve helt enkelt.

Det är ju fan... Ondska.
- Det är väl därför man glor. Samma med Road Wars. Snutar fulla av ondska.

På tal om snutar, vad händer med Fista Snuten?
- Uinget, haha. Eller jo, vi spelar snart in material till en trippelvinyl. temaskiva om snuthat.

Sluta ljug.
- Okej.

Wallenberg lurade nästan i mig, när jag var övertrött, att Skitsystems nya skiva skulle heta Der Untermensch...
- Är du trött nu?

Ja.
- Okej. vi spelar snart in material till en trippelvinyl. temaskiva om snuthat. Häftigt!


Titlar?
- Olika titlar på olika låtar.

Det är ju nu du ska vara fyndig.
- Jag är inte fyndig så där snabbt. är världens segaste. men ändå ett riktigt charmtroll...

Du har haft dreads. Det är fan inte charmigt
- Aha, jag trodde det var en titel först. Och då, det hade jag, jag hade tjocka korvar i nacken.


Varför? Känns det inte smutsigt och vidrigt såhär med facit i hand? Jag hatar dreads.
- Jg fick psoriasis så det blev lite jobbigt. annars såg det ganska bra ut. Sådana där riktigt jävliga som Kenny håkanssons, fast kortare.

Jag skällde ut Kenny för att han klippt av sig dreadsen sist vi träffades. Den enda vita mannen som sett bra ut i dreads.
- Så han har klippt sig? Hur är hans hår nu? Sveriges stiligaste man
.
Tja, som innan, fast utan dreads. Ja just det, det var ju fan du som hade en mancrush på honom ja.
- Jupp.

Ja, men du, sista ord?
Köp kassetten genom Sprachlos Verlag  för 40 spänn inkl porto har jag för mig. Du kommer gilla den om du tycker om skev, drömsk och repetitiv rockmusik. Tack för snacket Pålle.
lyssna på Dj Screw!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar