torsdag 22 december 2011

Årssummering 2011 Med Leo The Lajfmetaller (The Giesagöebbels/Obnoxious Youth)


Gula Geten?! FOADIF, Här är det ROSA som gäller!


Det är så in i helvete svårt att inte vara partisk här men here goes.

Grimma skivor.
Morbus Chron - Sleepers In The Rift 
Det är när de mekkar loss det är som bäst. Utvecklingsförstörd sång man måste älska.

Portrait - Crimen Laesae Majestatis Divinae
Så här vill jag ha min hefvey methal.

Pyramido - Salt
Så här vill jag ha min crust/sludge.

Sonne Adam - Transformation 
Så här vill jag ha min döds som låter som Necros Christos. Fast bättre.

Obnoxious Youth - The Eternal Void
Skivan och bandet dyrkade jag innan jag lärde känna Affe. Inga tendentiösa avsikter här inte.

Terra Tenebrosa - The Tunnels
Breach på alldeles för mycket syra.

Den Stora Vilan - S/T
Har tagit mig ur mången bakfylla.

Danava - Hemisphere of Shadows
En dag kommer du att förstå.

Midnight - Satanic Royalty
Sämsta skivan hittills men det säger inte speciellt mycket. Helt guld.

Antichrist - Forbidden World
Helt väntat.

Iron Lamb - The Original Sin
Var inte övertygad till en början. Sen fastnade jag.

Grimma spelningar och festivaler.
Antichrist. Krossade på Truckstop Alaska. Krossade på Muskelrock. Krossade på Nalen. Tight som en barnastjärt. Så jävla proffsigt att man vill dö.

Roadburn. Första besöket efter att ha dreglat i rätt många år. Det blir återbesök.

Muskelrock. Världens göddmigaste festival. Inget gäck. Ta chansen och åk dit innan det ballar ur.

Beast. Blev ett antal gig i år, bland annat under miniturnén med The Giesagöebbels. Ett sant nöje prick varenda gång.

Obnoxious Youth i Norrköping. Första spelningen med bandet. Knappt grimm, men fantastiskt sämst. Pga diverse utbrott från Olli och Affe gömde sig ena halvan av publiken bakom ett draperi. Stämningen blev riktigt skön och dålig. Utan publik att ge sig på gav sig mina medmusikanter istället på varandra. Affe fick först en bas, sedan en stol i huvudet. Olli blev bodyslammad i golvet framför scenen. Där blev han liggande ett par låtar. Jag stod mest och njöt och insöp idiotin.

Årets kräx
1. Den här jävla retrovågen. Band vill vara Graveyard men blir bara bleka kopior. Vänligen avlid. Det finns dock givetvis undantag i till exempel  Horisont)
2. Majsormar, mantlar, stormhattar och sthlm-journalisternas totalt okritiska hållning till mörkermagi.

I övrigt top 2011.
Truckstop Alaska. Sveriges bästa ställe alla kategorier (konkurrensen med Tyrolen utanför Alvesta (muskelrock osv) är dock knivskarp). Truckstop Freedom Fighters har stenkoll. Utan deras hängivenhet skulle scenen för underground-musik i Sverige föra en tynande tillvaro. Räkna med ett gäng ruggigt feta bokningar där i vår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar