söndag 12 oktober 2014

Wehrwulfaz Måste Tala Om... Ofermod - Serpent´s Dance EP


Nu när sommaren med dess ljus, liv och glädje är över och i skiftet mot steril kyla, mörker och misär, så var det den perfekta tidpunkten för Ofermod att annonsera släppet av deras kommande EP Serpent´s Dance. Tack vare bloggens SS-Obersturmführer så har jag fått äran att på förhand få lyssna på släppet i dess helhet. Jag tror att de flesta människor som innehar ett uns av vett och god smak kan vara överens med mig när jag säger att Mystérion Tés Anomias är ett av - om inte det - absolut tyngsta och bästa som släppts i genren någonsin. Ett släpp jag länge trodde att ingenting skulle kunna komma att mäta sig med igen. Serpent´s Dance motbevisade mig genom endast två låtar. Första spåret Chaos Reverberation väcker nästan omedelbart samma känslor som hemsökte mig när jag som tonåring och nyfrälst i ockultism upptäckte Mystérion Tés Anomias. Långt innan internet och hundratals bleka imitationer till band berövat mig det mystiska skimmer som insvepte genren. Jag kan i skrivande stund inte komma på något annat musikaliskt släpp som haft lika stor effekt på mig. Ofermod har förvisso släppt en hel del krossande bra material efter denna EP. Men det har aldrig riktigt nått samma atmosfär som hela EP:n omgavs av. Fram tills nu. Andra spåret, A Million Serpents Dance, har ett lite högre tempo och är mer direkt men utan att förlora den stämning som sattes med första låten. Vilket är en bedrift i sig. Avslutningsvis kommer orginalinspelningen av låten Tiamtü med ingen mindre än NSK från Teitanblood på sång och remixad av Tore  tore Stjerna på Necromorbus. Som för en gångs skull inte låter som 666 besatta mentalpatienter som skriker ut sitt hat samtidigt. Vågar nästan påstå att denna version är bättre än den på skivan med samma titel. Sammanfattningsvis: dyrkar man inte denna EP så vet man inte vad fan Black Metal i sanning är!

//Wehrwulfaz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar